ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ ПІДЛІТКІВ
• Якщо дитину постійно критикують - вона вчиться ненавидіти.
• Якщо дитину висміюють - він стає замкнутим.
•Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячним.
• Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе.
• Якщо дитина зростає в докір - він буде жити з постоянним "комплексом провини".
• Якщо дитина зростає в терпимості - вона вчиться розуміти інших.
• Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливим.
• Якщо дитина зростає в безпеці - вона вчиться довіряти людям.
• Якщо дитина росте у ворожнечі - вона вчиться бути агресивною.
• Якщо дитина зростає в розумінні і доброзичливості, вона вчиться знаходити любов у
світі і бути щасливим.
10 ПОРАД БАТЬКАМ ПІДЛІТКІВ
1. У підлітковому віці діти починають оцінювати життя своїх батьків. Підлітки, особливо
дівчатка, обговорюють поведінку, вчинки, зовнішній вигляд мам і тат, вчителів,
знайомих. І постійно порівнюють. У якийсь момент результат цього зіставлення
позначиться на ваших відносинах з сином або дочкою. Він може бути для вас як
приємним, так і неприємним. Так що, якщо не хочете вдарити в бруд обличчям,
починайте готуватися до цієї оцінки, як можна раніше.
2. Головне у ваших взаєминах з дитиною - взаєморозуміння. Щоб встановити його, ви
повинні проявляти ініціативу і не таїти образ. Не слід як іти на поводу миттєвих бажань
дитини, так і завжди опиратися їм. Але якщо ви не можете або не вважаєте потрібним
виконати бажання сина або дочки, потрібно пояснити, чому. І взагалі, розмовляйте
більше зі своїми дітьми, розповідайте про свою роботу, обговорюйте з ними їхні справи,
іграшкові або навчальні, знайте їх інтереси і турботи, друзів і вчителів. Діти повинні
відчувати, що ви їх любите, що в будь-якій ситуації вони можуть розраховувати на вашу
пораду і допомогу і не боятися глузування або зневаги.
Підтримуйте впевненість дітей в собі, в своїх силах, в тому, що навіть при певних
недоліках (які є у кожного) у них є свої незаперечні переваги. Стратегія батьків -
сформувати у дитини позицію впевненості: «все залежить від мене, в мені причина
невдач або успіхів. Я можу домогтися багато чого і все змінити, якщо зміню себе».
У виховному процесі неприпустима конфронтація, боротьба вихователя з вихованцем,
протиставлення сил і позицій. Тільки співпраця, терпіння і зацікавлена участь вихователя
в долі вихованця дають позитивні результати.
3. Дивуйте - запам'ятається! Той, хто робить несподіване і сильне враження, стає цікавим і
авторитетним. Що приваблює дитину в дорослому? Сила - але не насильство. Знання -
згадайте, наприклад, одвічні «чому?» у малят. На яку їх частку ви зуміли зрозуміло і
повно відповісти? Розум - саме в підлітковому віці з'являється можливість його оцінити.
Уміння - тато вміє кататися на лижах, лагодити телевізор, водити машину... А мама
малює, готує смачні пиріжки, розповідає казки... Зовнішній вигляд - його більшою мірою
цінують дівчатка. Життя батьків, їх звички, погляди мають набагато більший вплив на
дитину, ніж довгі повчальні бесіди. Важливе значення для підлітків мають і ваші доходи.
Якщо ви в цій області конкурентоздатні, заздалегідь подумайте, що ви можете покласти
на іншу чашу ваг, коли ваша дитина підросла поставить вас перед цією проблемою.
4. Ви хочете, щоб ваша дитина була міцною і здоровою? Тоді навчіться самі і навчіть його
основам знань про свій організм, про способи збереження і зміцнення здоров'я. Це зовсім
не означає, що ви повинні освоїти арсенал лікаря і призначення різних ліків. Ліки - це
лише «швидка допомога» в тих випадках, коли організм не справляється сам. Ще Тіссо
стверджував: «Рух може за своєю дією замінити всі ліки, але всі лікувальні засоби світу
не в змозі замінити дію руху». Головне - навчити організм справлятися з
навантаженнями, насамперед фізичними, тому що воно тренує не тільки м'язи, але і всі
життєво важливі системи. Це праця чимала і регулярна, але і вона дає людині «почуття
м'язової радості», як назвав це відчуття майже сто років тому великий лікар і педагог
П.Ф. Лесгафт. Звичайно, фізичні і будь-які інші навантаження повинні відповідати
віковим можливостям дитини.
До речі, тільки фізичні вправи, у тому числі і на уроках фізкультури, можуть пом'якшити
шкоду від багатогодинного сидіння за партою. Так що не поспішайте звільняти дитини
від фізкультури. Це не принесе йому навіть тимчасового полегшення у напруженому
училищному житті. Навіть якщо у нього є хронічне захворювання (і тим більше!), йому
необхідно займатися фізкультурою, тільки за спеціальною програмою. І абсолютно
необхідно, щоб дитина розуміла: щастя без здоров'я не буває.
5. Скільки часу в тиждень ви проводите зі своїми дітьми? За даними соціологічних
опитувань, більшість дорослих в середньому присвячують дітям не більше 1,5 години в
тиждень! І як сюди втиснути розмови по душах, походи в театр і на природу, читання
книг і інші спільні справи? Звичайно, це не вина, а біда більшості батьків, які змушені
проводити на роботі весь день, щоб наповнити бюджет сім'ї. Але діти не повинні бути
надані самі собі. Добре, якщо є бабусі і дідусі, здатні взяти на себе частину проблем
виховання. А якщо їх немає? Обов'язково подумайте, чим буде займатися ваша дитина в
години, вільні від навчання і приготування уроків. Спортивні секції (не забудьте самі
поспілкуватися з тренером) не просто займуть час, а допоможуть зміцнити здоров'я і
розвинуть рухові навички та вміння. У різноманітних кружках, секціях дитячої творчості
можна навчитися шити, будувати літаки, писати вірші. Нехай у дитини буде свобода
вибору заняття, але він повинен твердо знати: часу на неробство й нудьгу у нього немає.
6. Бережіть здоров'я дитини і своє, навчитеся разом з ним займатися спортом, виїжджати на
відпочинок, ходити в походи. Який захват відчуває дитина від звичайної сосиски,
засмаженої на багатті, від шматочки чорного хліба, який знайшовся в пакеті після
повернення з лісу, де ви разом збирали гриби. А день, проведений у гаражі разом з
батьком за ремонтом автомобіля, здасться хлопчиськові святом більш важливим, ніж
катання в парку на самому «крутому» атракціоні. Тільки не пропустіть момент, поки це
дитині цікаво.
Те ж саме стосується і звички до домашніх справ. Дитині цікаво самій мити посуд,
чистити картоплю, пекти з мамою пиріг. І це теж можливість розмовляти, розповідати,
слухати. Пропустили цей момент - «вберегли дитину, щоб не бруднив руки, всі -
помічника позбулися назавжди.
7. Бажання дорослих уникнути розмов з дітьми на деякі теми привчає їх до думки, що ці
теми заборонені. Ухильна або спотворена інформація викликає у дітей необґрунтовану
тривогу. І в той же час не треба давати дітям ту інформацію, яку вони не запитують, з
якої поки не можуть впоратися емоційно, яку не готові осмислити. Кращий варіант - дати
прості і прямі відповіді на запитання дітей. Так що і самим батькам треба всебічно
розвиватися не тільки в області своєї спеціальності, але і в області політики, мистецтва,
загальної культури, щоб бути для дітей прикладом моральності, носієм людських чеснот і
цінностей.
8. Не оберігайте підлітків надмірно від сімейних проблем, як психологічних (навіть якщо
сталося нещастя, чия-то хвороба або відхід з життя, - це загартовує душу і робить її більш
чутливою), так і матеріальних (це вчить знаходити вихід). Підліткові необхідні позитивні
і негативні емоції. Для успішного розвитку дитини корисно зрідка відмовляти йому в
чому-небудь, обмежувати його бажання, тим самим готуючи до подолання подібних
ситуацій в майбутньому. Саме вміння справлятися з неприємностями допомагає
підліткові сформуватися як особистості. Роль дорослої людини полягає насамперед у
тому, щоб допомогти дитині стати дорослим, тобто навчити його протистояти дійсності,
а не тікати від неї. Відгороджуючи дитини від реального світу, нехай навіть з
найкращими намірами, батьки позбавляють його можливості придбати життєвий досвід,
знайти свій шлях.
Ніколи не брешіть дитині, навіть якщо це продиктовано кращими переконаннями і
турботою про його спокій і благополуччя. Діти якимось невідомим чином відчувають
брехня в будь-якій формі. А того, хто обдурив раз-інший, довіри чекати вже не
доводиться.
9. Якщо ви вже встигли наробити помилок у вихованні, вам буде важче, ніж на початку
шляху. Але якщо у свого вихованця ви виявите хоч крапельку хорошого і будете потім
спиратися на це гарне в процесі виховання, то отримаєте ключ до його душі і досягнете
хороших результатів.
Такі прості і місткі поради вихователям можна зустріти в старовинних педагогічних
посібниках. Мудрі педагоги наполегливо шукають навіть в погано вихованій людині ті
позитивні якості, спираючись на які можна домогтися стійких успіхів у формуванні всіх
інших.
10. Якщо ви зрозуміли, що були не праві, нехтували думкою сина або дочки в будь-яких
важливих для них питаннях, не бійтеся зізнатися в цьому спочатку собі, а потім і дитині. І
постарайтеся не повторювати цю помилку знову. Довіру легко втратити, а відновлювати
її довго і важко.
Шановні батьки!
Пам'ятайте, що основна діяльність підлітка - не навчання, а спілкування з однолітками. Відносини з товаришами - у центрі життя підлітка, вони визначають конкретні сторони його життєдіяльності. Тепер дитині вже мало перебувати серед ровесників, для нього важливо займати таку позицію, яку йому хотілося.
На соціальний статус у колективі більше не впливає успішність навчання і стосунки з викладачем, тепер важливим стає те, як дитина налагоджує свої стосунки з ровесниками. Поняття "хороший учень" більше ототожнюють з поняттям "хороший товариш", тобто доросла мораль не збігається з дитячою, але щоб залишитися "хорошим товаришем", хороший учень повинен дати списати. Тому значно зростає вірогідність конфліктів з однолітками та вчителями.
Щоб завоювати увагу і повагу ровесників, підлітки вдаються до різноманітних методів - від повного і бездумного наслідування "лідерам" до порушення дисципліни і різноманітних асоціальних проявів. Акцентуйте увагу дитини на тому, що важливо розвивати свої найкращі здібності, реалізовувати інтереси, заохочуйте прояв хобі. Не вимагайте однакової успішності з усіх предметів, адже кожній дитині притаманні свої особисті схильності і здібності.
Комментариев нет:
Отправить комментарий